Pagina 1 van 1

Priority (instant) tijdens attack fase

Geplaatst: wo okt 06, 2010 9:47 am
door Maccius
Oke ik heb even een vraag over een discusie van gisteravond.

Eigenlijk komt het er op neer waneer je instants mag spelen.

De attack fase heeft 5 fasen.

verklaren dat hij begint.
attackers declaren
blockers declaren
damage afhandelen
end step

Hij had een Angel of Salvation in zijn hand. De vraag is nu of hij deze tijdens het verklaren van blockers mag spelen. Dus niet er voor en niet er na, maar tijdens.

Hij had 2 creatures liggen. blokte 2 aanvallers ermee. tapte de 2 creatures en betaalde wat mana, en bracht de engel in het spel. Die engel wilde hij vervolgens ook nog als blocker declaren. Kortom een instant uitspelen tussen het declaren van blokkers mag dat.

Geplaatst: wo okt 06, 2010 10:00 am
door altx
Nee, dat mag niet.

Je declaret eerst alle blockers. En als je daar klaar mee bent, krijg je een rondje priority om instants en abilities te spelen.

Wat hij doet, is twee keer blockers declaren en dat kan/mag niet.

Een blocker het spel in flashen zul je in de declare attackers step moeten doen.

Geplaatst: wo okt 06, 2010 10:43 am
door pi
Ga er vanuit dat als je eenmaal begint met iets doen in magic, een spell resolven, attackers of blockers declaren, mana uit je pool halen omdat een step eindigt, etc. je het eerst helemaal afhandelt voor je weer andere dingen mag doen. Sommige, hele oude, rulings zijn wel eens anders geweest (als ik me mijn eerste inquest goed herrinner), maar de laatste 10 jaar of zo is het altijd zo geweest.

Geplaatst: wo okt 06, 2010 11:55 am
door Jibz
Even een ander vraagje rond die steps, niet om topic te kapen ofzo maar krijg je ook priority tussen first strike en normale damage?

Geplaatst: wo okt 06, 2010 12:02 pm
door altx
Ja.

Je krijgt priority in elke step. En bij first strike krijg je twee complete combat damage steps (in plaats van 1), zeg maar de first strike damage step en de regular damage step, met in beide de mogelijkheid om instants en abilities te spelen.

Geplaatst: wo okt 06, 2010 10:44 pm
door ixo
hmm erg gedetaileerd. soms vraag ik me af of dat wel allemaal moet? of ben ik dan de enige?

Geplaatst: do okt 07, 2010 10:32 am
door pi
Het is nodig om het spel te laten werken in de meer discutabele situaties. In de praktijk is kennis van hoe het ongeveer werkt meestal genoeg, het is sowieso ondoenlijk om letterlijk elke priority wissel goed door te lopen. Denk dat als je dat zou doen je er ziek van bent voor het einde van de eerste beurt. Stel je nu een multiplayer potje voor waar je dat doet en je kan waarschijnlijk hoofdpijn voelen opkomen...

Wanneer je met een groep speelt die de regels niet gigantisch veel uitmaken, zolang het maar redelijk klopt, zou ik me er ook niet erg druk om maken. Wanneer er af en toe wel flinke discussies zijn dan is het erg handig om te weten hoe dingen precies zitten. In mijn groep ben ik over het algemeen degene die de regels het best weet, dus meestal heb ik zowat veto recht (als ik tenminste mijn standpunt kan verdedigen). In mijn groep zijn er ook wel een aantal mensen die flavor belangrijker vinden dan of het klopt met de regels, wat soms voor zeer vreemde dingen zorgt.