Floating mana door nul-attack kwijtraken?

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
wizardofoss
Adept

Floating mana door nul-attack kwijtraken?

Bericht door wizardofoss »

Gisteren overkwam me het volgende: ik sloopte een eiland van mijn tegenstander, hij tapte 'm nog voor blauwe mana. Hij heeft nog 1 untapped eiland over, dus hij zou kunnen counterspellen/mana leaken etc.
Ik dacht als ik nu een attack declare dan is na de combat die ene floating mana weg (toch?), en kan hij niet meer counteren.
Maar: ik had helemaal niets om mee aan te vallen. Ik liet het idee maar varen, probeerde een spell te casten, en die werd gecountered.

Mijn vraag is nu: had ik nu met niets toch een attack kunnen declaren en aldus mijn tegenstander van die floating mana kunnen afhelpen?
altx
Wizard

Bericht door altx »

Je neemt een paar stappen tegelijk.

Je declaret niet een attack. Je gaat eerst naar de combat phase. Pas als je in de declare attackers step bent, wijs je de aanvallers aan.

Je had dus gewoon naar de combat phase (en dan dus de beginning of combat step) kunnen gaan, waardoor hij zijn mana kwijt is. (Vraag aan je tegenstander "Combat?" volstaat doorgaans.)

Pas in de declare attackers step bepaal je welke creatures er aan gaan vallen. Niemand die zegt dat je niet naar de combat phase mag als je geen creatures hebt, want misschien flash je er wel eentje met haste in in de beginning of combat step.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
wizardofoss
Adept

Bericht door wizardofoss »

OK bedankt!
Plaats reactie