Rood/Zwart Legacy Pure Spell Deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Raido
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 04, 2011 1:01 pm

Rood/Zwart Legacy Pure Spell Deck

Bericht door Raido »

Goedemiddag. :)
Ik speel af en aan ongeveer 12 jaar Magic en ben door een kennis overgehaald om weer eens wat te spelen.
Ik heb niet echt recente kaarten, maar daar maken we ons niet zo druk om. Ik wil er eerst eens een beetje inkomen voor ik bakken met geld uitgeef aan nieuwe kaarten. Mocht iemand toch een idee hebben dat mijn deck flink zou versterken, dan denk ik dat een budget van een paar tientjes meer dan zat is. De ervaring leert sowieso dat een common niet persé onderdoet voor een rare. Verder ben ik het spel volgens mij redelijk verleerd en ik was sowieso al geen sterspeler, dus ik hoop dat ik er wat van bak. :)

Welnu, om even het lijstje van Pi af te ratelen:
- wat moet jouw deck doen?
Mijn deck hoeft niet persé een winnend deck te worden. Ik wil graag een leuk potje spelen en een beetje lol kunnen hebben voor ik genadeloos in elkaar wordt getrapt.
Ik wil me voornamelijk richten op het verminderen van de levens van mijn tegenstander, door ze direct af te nemen d.m.v. spells. Daarnaast heb ik wat spells om de creatures van mijn vijand te verzwakken, gezien ik daar geen directe verdediging tegen heb.
- welk formaat speel je gewoonlijk?
De mensen waar ik altijd mee gespeeld heb waren zelf voorstanders van mix en match, dus ik ben een voorstander van Legacy, met name omdat ik geen zin heb kaarten ongebruikt te laten. :)
- wat voor decks zie je vaak tegenover je?
Ik begin net pas weer, dus dat zal een verrassing worden.
- zijn er problemen die je zelf al ontdekt hebt?
Ik ben zelf bang dat het deck wat te breed geörienteerd is, waardoor het in alles uiteindelijk zwak zal zijn.
- met hoeveel mensen speel je, 1 op 1, of multiplayer?
In eerste instantie 1 op 1.
- heb je een budget waar we rekening mee moeten houden?
Een paar tientjes dus. :)

En nu dus de lijst.

1 Blaze
2 Blight
1 Culling the Weak
1 Dark Ritual
2 Enfeeblement
2 Fatal Blow
2 Hand of Death
2 Lava Axe
2 Mind Rot
1 Seal of Fire
2 Shock
2 Sicken
3 Vampiric Touch
1 Soul Burn
1 Soul Feast
1 Spitting Earth
1 Stronghold Discipline
2 Tribal Flames
2 Volcanic Hammer

19 Swamp
11 Mountain
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Even uit de losse pols een paar niet te dure aanpassingen voor je deck:
- Terminate = goede creature control. Bijv ipv Enfeeblement. Doomblade is ook goed.
- Lightning bolt ipv shock. Niet duur meer sinds M10/M11.
- Blightning voor discard, ipv Mind Rot dus.
- Blaze is van alle mogelijke RX burn-spells de enige die niets extra's biedt behalve de X damage. Fireball is sowieso beter. Er is nog een heel scala aan alternatieven.
- Net als Blaze is Volcanic Hammer zo'n beetje de zwakste kaart in zijn soort. Er zijn allerlei kaarten die evenveel mana kosten en beter zijn, bijv Incinerate.
- Zwart/rode dubbellandjes in het algemeen, ipv enkele swamps & mountains. Zijn er allerlei soorten en maten; van uncjes van enkele dubbeltjes tot kaarten van 10 of meer euro (als je specifieke info wilt dan laat maar horen). Met diverse kaarten met 2 rode of 2 zwarte mana in de casting cost kunnen zulke landjes helpen voorkomen dat je met kaarten in de hand komt te zitten die je niet kunt spelen.

Ik zit nog even te tellen, pakweg de helft van je deck is land. Dat is wel heel erg veel. Ik heb de manacurve van je deck niet bestudeerd maar +/- 24 land op een deck van 60 is meestal wel voldoende.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Culling the Weak zou ik er by the way uit gooien (omdat je die niet kunt spelen).
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Yeah, iemand die de standaard vragen gebruikt! :).

Eerste advies zou denk ik inderdaad zijn om richting de 24 op 60 verhouding te werken, waarschijnlijk kun je zelfs nog midner landjes spelen dan dat, burn spels kosten nou eenmaal niet zo veel mana. Ik zou in ieder geval eens hard gaan neuzen in de recentere rode commons waar "damage" op staat (www.manabase.com is bv een handige zoekmachine), want er zijn een hoop betere uitgekomen. Niet zo heel nieuw, maar wel eentje die je hoogstwaarschijnlijk graag zou spelen is flame rift.

Momenteel speel je geen enkel creature en je realiseert je al dat je daartegen verdediging nodig hebt. Het zou een overweging kunenn zijn om wat creatures te spelen die in je verdere strategie passen. Grim lavamancer (of voorganger cursed scroll) zou ideaal zijn, maar is wat prijzig, mogg fanatic of slith bloodletter aan de andere kant hoeven niet zo heel veel te kosten. Flametongue kavu kan met een beetje mazzel 2 creatures dood maken. Als je per se vast zit aan geen creatures dan is een paar earthquake achtige effecten in plaats van bv blaze een efficiente manier om tegelijk damage te doen tegen die vervelende creatures als wel tegen hun controller.

Ik zou verder vooral richting de goeie kaarten 4x en de slechte kaarten niet spelen werken. Het kan een sterke overweging zijn om zwart er zelfs helemaal uit te gooien om je mana ook nog wat makkelijker te maken.

Succes!
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Raido
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 04, 2011 1:01 pm

Bericht door Raido »

altx schreef:Culling the Weak zou ik er by the way uit gooien (omdat je die niet kunt spelen).
D'oh! Duidelijk voorbeeld van een deck dat eerst iets anders was.

Terminate ziet er leuk uit, maar dan denk ik dat een kaart als Terror net zo goed werkt.
Lightning bolt is inderdaad beter met die mana prijs.
Blightning is lekker gemeen. De rode burners komen nog uit mijn Portal set, ik speelde vroeger voornamelijk groen en zwart, dus mijn rode kaarten zijn een beetje het ondergeschoven kindje geworden.

Land heb ik op zich inderdaad teveel. Ik zit echter altijd tegen het probleem aan te hikken dat ik óf te weinig, of te veel land raap.

Flame rift vind ik niet zo denderend. Ok, het is goedkoop. Maar ik ben sowieso fysiek een stuk kwetsbaarder, dus er 4 levens bij in gooien lijkt me niet de meest uitgelezen manier om mijn tegenstander schade te berokkenen. :)
Over Earthquake hetzelfde, ben ik bang. Hoewel de schade aan zowel spelers als creatures interessant is.

Grim Lavamancer is goedkoop en op zich effectief, maar een
speler heeft zo door wat deze kaart kan, dus die overleeft het niet lang. Misschien wel interessant bij een zwart/rood reanimate deck. Nadeel is dan weer de exile regel, die een reanimate deck verzwakt.

Hartelijk bedankt voor het constructieve meedenken.
Ik ga het deck donderdag playtesten, ik laat horen hoe het gaat. Spelen zonder creatures lijkt me eerlijk gezegd een hele stijvolle optie, dus die weg blijft ik bewandelen.

Om even te denken hoe ik het deck kan verbeteren nadien:
Burn spells toevoegen en/of vervangen.
Meer Soul Burns, Stronghold Disciplines, Wat extra Dark Rituals en gemene kaarten die je vervelen als je creatures hebt. Mijn zwakte moet immers mijn kracht worden. :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Het idee van burn is vaak de ander dood maken voordat hij er wat aan kan doen. Zelf schade nemen is daardoor niet zo relevant, zolang hij maar sneller schade krijgt dan jij. Tenzij je natuurlijk een beetje anders gaat mikken met je deck.

In dat geval is starstorm een tikkeltje duurder kwa manacost dan earthquake, maar die raakt wel alle creatures en geen spelers. In dat geval lijk je ook meer richting een control deck te gaan en moet je echt in een hele andere categorie kaarten denken.

Misschien kun je wat verder denken over / beschrijven wat je voor doel voor ogen hebt met je deck zodat duidelijker wordt welke richting we op moeten zoeken kwa kaarten?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Raido
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: di jan 04, 2011 1:01 pm

Bericht door Raido »

Ik denk dat ik een beetje tussen een aggro en control deck in zit. Ik wil met snelle, goedkope kaarten mijn tegenstander zo snel mogelijk het onderspit laten delven, maar om mezelf lang genoeg in leven te houden om dat te kunnen doen, heb ik wat dingen nodig die mijn zwakke punten dekken.
Ik denk dat ik met name de voorkeur geef aan kaarten die zowel speler als creature schaden.
Als hij een zwaar monster neerlegt, wil ik simpelweg een shock gevolgd door een fatal blow kunnen spelen, of de kaart met een Terror o.i.d. van het spelveld vagen. Simpelweg om te kunnen overleven. Ok, het is weer een beetje verdeeld, maar als ik vervelend raap, wil ik kunnen overleven tot de kaarten nuttig worden.

In dat geval begin ik persoonlijk zelfs meer richting een rood/blauw deck te denken. Counters en burns zijn dan wel de meest effectieve combo om gevaarlijk te zijn en veilig te blijven.
Als ik echt rood/zwart wil spelen, moet ik denk ik niet bang zijn om levens te verliezen. Sterker nog, ik zou mijn levens als iets nuttigs moeten gebruiken. Daarbij heeft zwart ook nog kaarten die me er levens bij geven. Gezien ik graag bij rood/zwart blijf, wordt het waarschijnlijk toch een puur aggro deck. Dat betekent dat al mijn creature control eruit moet en wordt vervangen door kaarten als Vampiric Touch en Soul Feast.

[edit]Dit draadje kan weg. Het concept gaat de prullenbak in en ik ga iets boeienders maken.
Plaats reactie