Pagina 1 van 1
verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: za feb 12, 2011 9:22 pm
door Tyury
he Allemaal,
Ik heb wat tijd gestoken in een nieuw groen/blauw deck.
Het idee is snel lands vergaren zodat ik ook vrij snel in het spel sterke creatures kan oproepen. Of door middel van bijvoorbeeld kaarten als al vroeg de overhand hebben.
Ik heb nog niet alle kaarten en moet: (4x), (3x), (3x), (4x), (3x) nog ergens van daan toveren. Goed idee om deze kaarten aan te schaffen? Ze lijken mij namelijk erg nuttig. Creatures die ik niet aan kan met mijn creatures kan ik cancelen of mind controllen en ze vervolgens laten vliegen zodat ze moelijker te blokken zijn.
Ik heb de tips van een aantal kaarten proberen zo vaak mogelijk op het veld te krijgen en de hoeveelheid lands wat aangepast. Het probleem waar ik zelf een beetje mee zit, is dat ik wel wat kaarten heb om een land uit m'n library te pakken en in m'n hand te doen maar ze niet gelijk mag spelen. Zo duurt het nog steeds 6 beurten tot ik bijvoorbeeld kan spelen. Weet iemand een kaart waardoor ik lands gelijk vanuit m'n deck naar play kan halen?
het deck:
Lands
10 basic forests
10 basic islands
4
Green creatures
2x
2x
2x
2x
2x
2x
Blue creatures
3x
2x
2x
Non-creature spells enzo
4x
4x
4x
4x
Hebben jullie tips?
Ik ben ook nog op zoek naar misschien wat interessantere blauwe creatures met flying.
Waar zal ik tegen aan lopen?
Wat is goed/fout aan de inzichten die ik had of wat zijn de mogelijke tactieken met dit deck ?(met of zonder eigen toevoging), niet dat ik daar zelf niet over heb na gedacht, maar ik wil zien wat ik gemist heb zodat ik er van kan leren.
gr
Tyury
Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: za feb 12, 2011 11:53 pm
door pi
Ik zou proberen weg te gaan van beide kleuren in gelijke hoeveelheid spelen. Blauw is langzamer, zorg dat daar je late game kaarten in zitten en speel wat minder islands. Zorg dat groen de snellere kaarten heeft. Waarom zou je eigenlijk je al behoorlijk grote beesten willen laten groeien?
Mana elfjes zijn een begin om sneller aan mana te komen. Ook zijn er genoeg artifacts die tappen voor mana (bv of . Een andere overweging zou zijn kaarten als of . Of landjes die tappen voor meer mana zoals .
De beste manier om problemen te ontdekken is met je deck spelen. Wij kunnen alleen gokken en kennen de groep waarmee je speelt niet.
Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: zo feb 13, 2011 11:17 am
door Tyury
Grote beesten is veel damage toch?..
Waarom zou ik niet allebij de kleuren in gelijke hoeveelheid spelen? De main reden waarom ik blauw speel is omdat ik van die flying creatures hou ^^. Die gebruik ik om de defence van mijn tegenstander te omzijlen.Ik heb alle potjes die ik heb gespeeld (nu een stuk of 5 of 6) gewonnen omdat niemand mijn flying creatures kon blokken. Nu ik er bij na denk is óf te veel, óf te weinig mana altijd het probleem geweest.
Wat nu als ik wat van m'n gote beestjes die ik in dit deck gebruik er uit haal en er wat blauwe flying creatures in gooi? Dan doe ik er ook nog wat land zoekende kaarten in en haal er wat spells/forests uit. Dan kan ik vrij snel wat blauwe magic spelen, met spells als kan ik kaarten als te niet doen en zo mijn creatures beschermen. Met kan ik die dan op pompen.
Met een combi van en kan ik zijn/haar creatures afpakken en laten vliegen.
Wat denken jullie.
gr
Tyury
Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: zo feb 13, 2011 8:23 pm
door BSRuben
Ik zie het nut van blauw niet echt in het deck.. Als je graag flying wilt kun je dat ook makkelijk doen met bijvoorbeeld .
Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: zo feb 13, 2011 11:17 pm
door altx
BSRuben schreef:Ik zie het nut van blauw niet echt in het deck.. Als je graag flying wilt kun je dat ook makkelijk doen met bijvoorbeeld .
6 mana waarvan 3 wit is niet helemaal wat ik persoonlijk onder "makkelijk" versta.
(En zeker niet als wit je splash kleur is.)
Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: ma feb 14, 2011 2:35 am
door BSRuben
Van wat ik zie speelt hij half-half. Als je de dual lands van blauw/wit in het deck stopt moet het best te doen zijn denk ik..
Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: ma feb 14, 2011 8:19 am
door pi
Voor de meeste mensen vallen dual lands een beetje buiten het budget. Als je een willekeurig blauwe en witte mana leverend landje bedoelt, noem het dan ajb geen dual (of dubbellandje), de enige blauw/witte dual heet (en die kost zelfs in vrij slechte staat al snel richting de 30 euro per stuk). Noem in dat geval liefst gewoon het landje zelf, of de groep waar dat landje bij hoort, shockduals, painlands, fetches, filterlands, karoos, etc.. Dat voorkomt een hoop verwarring.
Wit wordt op het moment niet eens gespeeld in het deck. Aanraden om er een kaart met WWW in te stoppen vind ik een vrij slecht idee.
@Tyury: je hebt je budget niet aangegeven, maar je deck oogt alsof je redelijk op een budget werkt. Als die interpretatie goed is dan heb je waarschijnlijk geen geld voor de mana base die nodig is om 2 kleuren goed in gelijke hoeveelheden te kunnen spelen. Het is dan veel slimmer om in ieder geval te zorgen dat je kaarten van één kleur vroeg wilt spelen en dat je daar meer landjes van speelt en dat je in de andere kleur alleen kaarten speelt die je pas later nodig hebt zodat je meer de tijd hebt om die landjes te pakken. Meestal is het daarbij dan handig om wat meer kaarten van de vroege kleur te spelen omdat die kaarten waarschijnlijk iets zwakker zijn en je het vol moet houden tot je aan de veel betere kaarten van de andere kleur toe komt.
Het is natuurlijk goed mogelijk dat dit voor jouw speelgroep niet nodig is. We vragen niet voor niks dit uit te leggen in het topic met de standaard vragen (
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?f=9&t=3192). Wanneer je met veel beginners zou spelen dan hoeft je deck ook lang niet zo goed te zijn om te kunnen winnen en heb je meer ruimte voor de dingen spelen die je gewoon leuk vindt. Aan de andere kant, je deck zal er altijd beter van worden als je je manabase en deck meer op mekaar af stemt.
Grote beesten is veel damage ja, maar ook een zeer mooi doelwit voor removal. Normaal verlies jij 1 kaart aan een en zij 1 (de terror zelf). Wanneer je er een bergje enchantments of pomp spells op gooit dan stoppen ze met die ene terror niet één kaart van je, maar meerdere. Equipment is iets veiliger als je per se wilt oppompen. Aan de andere kant, als je beesten al indrukwekkend zijn is het maar de vraag of je die plekken in je deck wel goed kunt gebruiken voor oppompen. Mogelijk is het een beter idee om in die slots of meer creatures te spelen, of meer bescherming van je creatures.
Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: ma feb 14, 2011 8:52 am
door Tyury
Hm je hebt gelijk. (natuurlijk heb je gelijk
). ook over het budget zat je een heel eind goed, Ik geef liever niet te veel uit voor één kaart. Ik denk dat het maximum wel rond de 5 euro per kaart ligt. Ik moet eerst maar zeker weten dat ik ook echt magic blijf spelen voor dat ik grof geld ga uitgeven
.
Als ik nu m'n blauwe creatures er uit haal, op en na. Dan heb ik meer plaatsen om blauwe spells er in te doen ter ondersteuning van m'n creatures. Is dit een beter idee? Ik weet het niet zeker, want als ik te veel instants en socerys er in doe krijg ik het probleem dat ik bijna geen creatures in m'n hand heb en dus kwetsbaar ben.
Ik zou dan mijn creatures met flying kunnen geven. Misschien kan ik nog een stuk of twee kaarten die me flying geven in m'n deck doen zodat de kans groter is dat ik ze ook daatwerkelijk flying kan geven in een potje.
Zelf vind ik de kaarten als niet zo ideaal omdat dit maar een tijdelijke oplossing is als er een kaart op tafel ligt waar je niets tegen kan doen. Misschien weten jullie blauwe instants of dergelijke die jullie leuk vinden om mee te spelen.
Bedankt voor alle hulp!
gr
Tyury
Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: ma feb 14, 2011 9:08 am
door pi
De owl is relatief snel, de magpie langzaam. Wat voor blauwe spells wil je er in doen? Wil je blauw of groen de snelle kleur maken?
De wings heeft nog steeds het terror probleem, stel je eens voor dat de removal wordt gespeeld met de wings op de stack. Er zijn equipments die flying geven en die zijn waarschijnlijk een beter idee als flying geven je doel is.
Ik zou ook niet voor unsummon gaan, maar dit komt waarschijnlijk voort uit dat je blauw de snelle kleur wil maken? Blauw is niet echt snel.
Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: ma feb 14, 2011 9:09 am
door altx
@Tyury: Unsummon moet je ook weer niet onderschatten.
Stel, je tegenstander cast een duur, sterk creature. Volgende beurt valt hij ermee aan. Jij unsummont hem. Dan moet hij èn dat creature opnieuw casten èn hij heeft summoning sickness.
+ als er 1 of meer aura's op het creature zaten, gaan die naar de graveyard.
Dus Unsummon wil nog wel eens een behoorlijk efficiënte oplossing zijn.
equipments die flying geven: , , .
Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck
Geplaatst: ma feb 14, 2011 4:42 pm
door Tyury
Oke equipments dan maar, ik loop steeds tegen dat zelfde probleem aan haha.
Ik wil het grootste deel groen doen, sterke creatures etc etc. Dan de spells van blauw er aan toe voegen. Maar de main kleur is groen.
Ik denk dat ik wel een aardig idee heb wat ik er mee ga doen.
bedankt allemaal ^^