EDH

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

BSRuben
Adept
Contacteer:

EDH

Bericht door BSRuben »

Hey,

Het lijkt me leuk om een EDH deck te gaan maken omdat dat iets meer denkwerk vergt dan een T2 deck (alle echt competitive decks staan toch al op internet dus daar is weinig meer te beleven).
Ik heb alleen nog nooit zo'n deck gemaakt en ik weet dat een aantal mensen op dit forum veel EDH spelen dus daarom de vraag om een uitleg hoe je het maken van een EDH deck het beste aan kunt pakken.

Ik heb nu drie opties voor een generaal:
- Geth, Lord of the Vault
- Balthor the Defiled
- Erayo, Soratami Ascendant

Waarvan Erayo me eigenljk wel leuk lijkt omdat je een lock neer kunt leggen met Arcane Laboratory
pi
Archmage
Contacteer:

Re: EDH

Bericht door pi »

In de eerste plaats zou ik hier kijken:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?f=3&t=4107

Ik zou zeker niet Erayo als je eerste generaal kiezen. Voor veel mensen gaat EDH om meer dan winnen, een leuk potje is net zo belangrijk, zo niet belangrijker. Een vaak geadviseerde manier om met iemand om te gaan die niet bereid is om te spelen voor een leuk potje is niet meer met diegene, of minstens niet meer tegen dat deck, spelen. Erayo is een generaal die zeg maar met zwaailichten en sirenes aan loopt te kondigen dat hij niet leuk is om tegen te spelen. Als je een goed Erayo deck maakt dan krijg je waarschijnlijk het niet meer willen spelen effect en als je een slecht Erayo deck maakt ben je nog steeds waarschijnlijk iedereens default target. Ik kan me niet voorstellen dat je dat een leuk begin vindt als je een format uit wilt proberen.

Geth is denk ik wel een leuke generaal, maar, hoewel lang niet zo dreigend als Erayo, denk ik dat ook deze wat sirenes af laat gaan. In tegenstelling tot Erayo ook denk ik dat Geth zichzelf niet genoeg kan verdedigen en moeite zal hebben waar te maken wat de anderen vrezen. Dit kun je zien als een uitdaging en het kan een leuke generaal zijn om omheen te bouwen om die reden, hou dis wel rekening met een zeer goede verdediging spelen in je deck.

Balthor is de generaal die ik zou adviseren. Hij komt redelijk vroeg al in het spel, dus kan een vroege blocker zijn. Hij valt wat minder op omdat hij een wat kleiner creature is en zijn effect werkt niet echt alle mensen tegen. Zwart heeft daarnaast een hoop aardige cyclers en comes into play effecten die je graag een paar keer wilt kunnen gebruiken. Een jongen in mijn groep speelt hem met een hoop zombies en kan daar goed mee meekomen. Ik denk dat als je hem goed op zet zijn effect verschrikkelijk goed kan zijn zonder dat mensen door hebben dat dat zo is.

Ok, je hebt je generaal gekozen, hoe ga je nu je deck bouwen? Dit varieerd sterk, maar je eerste keuze is of je je deck rond je generaal gaat bouwen of dat je de kaart eerder speelt vanwege de kleuren. Als het is vanwege de kleuren ga je gewoon een goed deck bouwen zoals je dat in elk ander formaat zou doen. Als je hem rond de generaal gaat bouwen zul je naar synergie moeten zoeken. Persoonlijk ga ik gewoon alle kaarten langs die ik kan spelen en hou bij welke eventueel leuk zijn, dit kan zeker met meer kleuren in je deck best een lang proces zijn. Vergeet niet ook te denken over landjes, elk landje dat meer doet dan voor mana tappen is een extra spell!

Als je uiteindelijk een lijst hebt van kaarten die je mogelijk zou willen gaan spelen dan moet je kaarten weg gaan strepen omdat je er waarschijnlijk veel te veel hebt. Dit doe je aan de hand van wat voor decks je verwacht tegen te komen, je mana curve en vooral gewoon veel dingen proberen. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn speelgroep veel te vriendelijk is en spelers met mana screw vaak met rust laat, ik speel dus helemaal niet zo veel acceleratie en meer kaarten die later in het spel wat doen. Wel zorg ik dat ik wel wat in het spel kan leggen, want helemaal open liggen is toch niet helemaal veilig. Ik heb ook een voorkeur voor een goedkope generaal zodat ik die in het spel kan gooien als ik niks beters heb. Dit tweaken werkt verder net zoals met ieder deck, maar de hoeveelheid kaarten maakt het zeker moeilijker om overzicht te houden en je deck naar een bepaalde strategie toe te bouwen.

Als basis zou ik aanhouden 35-40 land, meer dan een handjevol creatures en mik in ieder geval richting een deck wat je zelf ook leuk zou vinden om tegen te spelen.

Ik hoop dat dit je een beetje een beginnetje geeft.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
BSRuben
Adept
Contacteer:

Bericht door BSRuben »

Balthor lijkt me inderdaad ook leuk om te spelen maar is het niet een probleem dat heel veel mensen kaarten zoals Relic of Progenitus spelen.. Dat kan een generaal zoals Balthor in een keer nutteloos maken..
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Tuurlijk is daar een kans op, maar elk cardslot die zij besteden aan zo'n kaart is eentje die zij niet besteden aan een kaart die synergie heeft met de rest van hun deck. Ook word je alleen de eerste keer door die kaart verrast en weet je daarna dat zulke kaarten in de decks van die tegenstander zitten en zorg je dat er niet al te veel tegelijk in je yard belandt. Mijn Tetsuo en Lin Sivvi decks doen heel veel met mijn graveyard, maar toch kom ik niet vaak zulke kaarten tegen. Zelfs als ik ze tegenkom zijn ze vaak meer lastig dan onoverkomelijk.

Enne, ik zeg niet dat balthor niet te stoppen is, het was alleen mijn advies van die 3 die je noemde. Als je toch mono-zwart wil zou ik Xiahou Dun, the One-Eyed aanraden, alleen die is wel een klein beetje prijzig.

Dit is overigens geen decklist, vandaar de move.
BSRuben
Adept
Contacteer:

Bericht door BSRuben »

Dan denk ik dat ik toch liever voor Balthor the Defiled kies.. Die heb ik namelijk al en ik vind 26 euro een beetje te gek.. Ben nu allemaal zombies aan het bekijken. Zitten wel leuke kaarten tussen :)
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Ik zou een 1 voor die 26 zetten, da's meer in de buurt van een Xiahou Dun. Ik koop elke Xiahou Dun van je die je voor 26 kunt krijgen met ruime winst voor jou.

Zombies zijn overigens natuurlijk niet verplicht he, dat is de kant die hij op is gegaan en het dwingt je wel erg in een richting omdat ze vooral goed zijn met veel zombies er omheen.
BSRuben
Adept
Contacteer:

Bericht door BSRuben »

Ben altijd al een fan geweest van zombies, dus dat lijkt me leuk. Kan ik ook eindelijk Ascendant Evincar spelen :)
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Die is ook best wel goed :). Als je toch voor zombies gaat dan wil je denk ik vooral van alles spelen om noxious ghoul te vinden.
BSRuben
Adept
Contacteer:

Bericht door BSRuben »

Die had ik inderdaad op internet al gezien, leuke kaart :)

Een vraagje: Gaze of the Gorgon. Mag ik die spelen met een mono-black general? Het symbool geeft namelijk ook een groene mana weer, al hoef je dat natuurlijk niet te betalen.. Dan eigenlijk nog een zwarte versie van Taunting Elf vinden :P

Wat is een goede verdeling voor het deck? Je zei eerder al 35-40 landen maar welke verhouding creatures / spells / artifacts is handig?
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

De gaze heeft 2 kleuren en kan dus niet in mono-zwart.

Voor een goede verhouding tussen andere dingen moet je kijken wat goed is voor je deck. Ik zou je aanraden om een redelijk aantal creatures te spelen zodat het tenminste oogt dat je wat op tafel hebt dat je kan verdedigen, dus zeg zo'n 20-30, maar verder is er bijna niks zinnigs over te zeggen. Als je voor balthor gaat zou ik bv niet een hoop non-creatures spelen voor mana acceleratie, maar wel een hoop creatures die kunnen (land-)cyclen. Ik zou in een balthor deck sowieso veel creatures verwachten, dus misschien ga je wel makkelijk over die 30.
BSRuben
Adept
Contacteer:

Bericht door BSRuben »

Black Market en Dark Ritual heb ik als mana acceleratie. Verder misschien nog de Altar of Shadows, al is die wel vrij duur (CMC-wise).

Ben inderdaad een groot aantal leuke creatures tegen gekomen, er zijn echter ook genoeg enchantments etc te vinden :)

Mogen landjes als Twilight Mire wel in een mono-black deck?
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Nee. Staat er een verkeerd mana symbool op? Ja? Mag niet. Een hybrid mana symbool telt als beide. Overigens is een landje als de mire heel erg zinloos in een zwart deck, een swamp is eigenlijk altijd beter.
Donnie Darko
Wizard

Bericht door Donnie Darko »

Mag een Channel The Suns dan ook niet in een groen deck? Hoewel de kaart meerdere kleuren mana geeft, is hij van achtergrond wel helemaal groen...
Work is the curse of the drinking class
The Quizmaster
Wizard
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Nee, mag niet.

Zoals PI ook al zei: Zodra er ook maar ergens op de kaart een manasymbool staat, dat niet op je General voorkomt, dan mag je hem niet spelen. En dan zijn die regels al net versoepeld!
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
pi
Archmage
Contacteer:

Bericht door pi »

Jup, voorheen was het als een kleur niet voorkwam in de casting cost van de generaal dan was hij niet toegestaan, waardoor bv Rhys the Exiled een beetje crappy was (die regel sloot uit dat hij in zijn eigen deck gespeeld werd, andere voorbeelden zijn bv Memnarch en Bosh, Iron Golem).
Plaats reactie