5-1-2011 14:11:00 door Michiel Smit (Amsterdam) (763)
Misschien is het toevallig, maar ik kom de laatste tijd toch wel vaak valse kaarten in collecties. Tijdje geleden valse beta sapphire (vrij slechte kopie), vorige week beta scrubland (amper te onderscheiden van echt) en gisteren valse beta tropical island, maar ook nagemaakte revised duals die best moeilijk te zien als je de echte er niet naast hebt. Het gaat met name om betas die gemaakt zijn van een collectors edition. Die zijn erg moeijlijk te onderscheiden pas dus goed op als je ergens dure beta kaarten koopt. de kaarten waar ik het over had in collecties is jaren mee gespeeld zonder dat de eigenaar het heeft geweten tot ik ze controleerde.
Dit heb ik snel van een ander forumpje gehaalt.
Je ziet het niet echt. Je moet het verschil herkennen tussen de print van collectors edition en gewone beta en die is er bijna niet, zeker niet te zien als je er geen echte naast hebt als vergelijk. De voorkant glimt iets meer en de letter is een fractie dunner. dat zijn echt de beste vervalsingen. die kopieen haal je er redelijk makkelijk uit. de opnieuw gedrukte ook wel, maar niet als je geen vergelijk kent want de echte beta/unlimited is ook wel wat anders dan de nieuwe kaarten.
En als je die niet hebt? o.o ..
Nee omgebouwde collectors edition dat zie je niet op de scan. sowieso moet je de echte en CE erbij pakken om het te zien. hij voelt wat anders aan. beetje ribbelig omdat er een andere achterkant op is gezet. en de letters zijn ietsje scherper. de poot van de M is wat dunner en er zit een soort glanslaag op. weet niet of je CE kaarten thuis hebt maar moet je die maar eens checken. maar wie weet is dit wel een andere hoor, maar die 4 dure die nu te veil staan waren de 4 die ik niet gekocht had. die twister is goed, maar kwamen we qua prijs niet overeen.
Dit gaat over een Mox Diamond die vervalt was.
Das nog lastig dan. Verkoopt iemand uit een map, vraag je of je hem eruit mag halen om te voelen en dan krijg je te horen dat dit alleen mag als je hem koopt een klassieke catch 22 (of; de oplossing is niet kopen)
Dit was natuurlijk allemaal wel weer duidelijk maar de laatste tijd schijnen vales kaarten weer in te zijn. Ik heb zelf ook mijn eigen kaarten gemaakt. Tis heel simpel.. Programma's vereisen alleen maar Copy, Paste, Import. Daarbij werk ik als tekenaar dus printen kan ook heel nauwkeurig. Maarja ik heb alleen ECHT SLECHTE proxies gemaakt. Een Schnappi draak. Een kei aggressieve baby als goblin. Elspeth als Soldier token etc. Daar blijft / bleef het ook bij