Icy manipulator

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
jorg
Adept

Icy manipulator

Bericht door jorg »

Icy manipulator: ik heb deze liggen. Tegenstander wil aanvallen met 2 beesten (hij heeft er meer). Ik wil één beest voor dat ie aanvalt tappen met mijn "icy". Welke volgorde is dan juist?

1
1 Tegenstander verklaart dat hij wil aanvallen
2 We krijgen beide de mogelijkheid spells of abilities te spelen. (Bijvoorbeeld een spel die zegt dat er deze beurt niet kan worden aangevallen).
3 Als de aanval doorgaat/mag dan wijst de tegenstander aan welk of welke beesten aanvallen.
4 wij krijgen beide de mogelijkheid spells of abilities te spelen. Ik kan bijvoorbeeld met mijn "icy" een beest dat wil aanvallen "tappen".
5 De aanval gaat normaal verder zonder dit ene beest (deze kan niet meer aanvallen, omdat ie "getapt" ligt).

Of

2

1 Tegenstander verklaart dat hij wil aanvallen
2 We krijgen beide de mogelijkheid spells of abilities te spelen. (Bijvoorbeeld een spel die zegt dat er deze beurt niet kan worden aangevallen).
3 Ik kan met mijn "icy" een beest "tappen".
4 De tegenstander geeft aan welk of welke beesten aanvallen.
5 De aanval gaat normaal verder zonder dit ene beest (deze kan niet meer aanvallen, omdat ie "getapt" ligt).

Het grote verschil zit h'm in het moment dat je een beest "tapt": als je dit vóór het aanwijzen van de aanvallers moet doen kan de tegenstander kiezen uit de beesten die dan nog over zijn (Dit is dus gunstiger voor hem). Indien dit er na is dan kan de aanvaller uit minder beesten kiezen.
Played not for a long time, but is's still a nice game!
altx
Wizard

Re: Icy manipulator

Bericht door altx »

Optie 2.

Je kan een getapped creature niet als attacker declaren.

Als je wilt voorkomen dat hij met een bepaald creature aanvalt, moet je die tappen vóórdat hij attackers gaat declaren, in de beginning of combat step dus. Inderdaad weet je dan nog niet met welke creatures hij aan wilt vallen.

Anders tap je een al getapped creature dat al gedeclared is als attacker, en dat doet helemaal niks. Het creature is al getapped en is al gedeclared als attacker, dus hij blijft gewoon getapped en blijft gewoon aanvallen. Je kunt namelijk niet reageren op het declaren van attackers. Eerst worden attackers gedeclared en daarmee de aanvallende creatures getapped en dan krijg je pas de kans om instants en abilities te spelen in de declare attackers step, maar dan liggen de aanvallende creatures dus al getapped. En een aanvallend creature nogmaals tappen/untappen/whatever haalt hem ook niet uit combat.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
jorg
Adept

Bericht door jorg »

thx
Played not for a long time, but is's still a nice game!
Underdog
Adept

Bericht door Underdog »

Als hij nu nog een kaart heeft waarmee hij "icy" kan untappen 1 beurt lang , en daarna al de landen van zijn tegenstander wilt tappen ... Kan de tegenstander zijn mana ook gewoon op gebruiken ?
altx
Wizard

Bericht door altx »

Underdog schreef:Als hij nu nog een kaart heeft waarmee hij "icy" kan untappen 1 beurt lang , en daarna al de landen van zijn tegenstander wilt tappen ... Kan de tegenstander zijn mana ook gewoon op gebruiken ?
Je tegenstander kan inderdaad nog reageren door zijn landjes te tappen.

Mana blijft in je mana pool tot aan het einde van de step, dus het hangt een beetje af van wanneer je dit doet, of je tegenstander alleen dingen op instant speed kan spelen of ook dingen op sorcery speed.

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Underdog
Adept

Bericht door Underdog »

wat voor nut heeft dan de abilitie van Mistbind Clique
altx
Wizard

Bericht door altx »

Zorgen dat iemand tapped out is en een step later niks meer kan spelen, totdat hij zijn landjes weer mag untappen.

Enige nadeel is inderdaad dat je zo nu en dan nog iets op instant speed om je oren kunt krijgen.

Plaats reactie