Pagina 1 van 3

Type 1 multiplayer deck

Geplaatst: do nov 21, 2002 9:19 pm
door pi
Oy,

ik ben met het volgende deck bezig, en ik ben nieuwsgierig naar opmerkingen en suggesties:

EDIT: heb het deck beetje gewijzigd, vond dat er deeds in moesten en nog wat andere dingen, deck is nu veel meer gefocussed op caradvantage, de enige kaart die disadvantage oplevert is de vampiric tutor, maar daar kan ik mee leven, want af en toe moet ik gewoon die ene oplossing hebben. Ook is de loop veel efficienter geworden door het toevoegen van lotus petal, waardoor je een regrowth en petal mee kan loopen en met veel mana eindigen een veel minder grote kunst is. (ik heb een potje gespeeld zonder petal waarbij ik een keer of 6-7 de songs of the damned castte en aslnog niet uit bleek te komen met mijn mana, namelijk een stuk of 3 te kort voor een oneindige loop, met een geloopte regrowth er bij gaat het echt veel beter). In de rest van deze post heb ik ook nog af en toe wat extra tekst toegevoegd.

creatures:

4x birds of paradise
2x krovikan horror (ik denk hard over 3x en de laatste plaguelord er ook uit)
2x radiant's dragoons (7 mana halen gaat me goed af de laatste tijd, radiant's dragoons + genesis + diamond valley is echt ziek)
2x genesis
2x masticore
1x phyrexian plaguelord
1x phyrexian gargantua
1x chainer, dementia master
1x battlefield scrounger
1x mageta the lion
1x flowstone sculpture
1x thrashing wumpus
1x exalted angel
1x avatar of woe
1x undead gladiator
1x spike weaver
1x auramancer (haalt deed terug, en kan in geval van nood mijn andere enchantmentjes ook wel opvissen)
1x krosan tusker

25

andere spells en dergelijke:

3x pernicous deed
2x buried alive
1x yawgmoth's bargain
1x regrowth
1x survival of the fittest
1x demonic tutor
1x vampiric tutor
1x words of worship
1x diamond valley

12

mana:

(vergeet de 4 birds niet)
4x krosan verge (super kaart! vind ook dubbellandjes! Heb al meerdere potjes een van deze ge-regrowth voor extra card-advantage)
4x bayou
4x scrubland
3x forest
2x plains
2x swamp
1x volrath's stronghold (twijfel of ik er 1 of 2 wil)
1x library of alexandria
1x lotus petal (black lotus, mocht ik er een vinden)
1x songs of the damned (ook vaak genoeg gewoon als super ritual gebruikt ergens ver in het potje)

23

Ik kan mij voorstellen dat het idee van het deck niet meteen duidelijk is, vandaar dat ik nog een beetje extra uit zal leggen: voornamelijk speel je met zo goed mogelijke beesten (en dan vooral zo goed mogelijk in multiplayer), waarbij veel van de beesten ook nog lekker met elkaar samen werken. Deze beesten zouden op zich al genoeg moeten zijn om mee te winnen, maar om het de tegenstanders nog vervelender te maken is het mogelkijk om de beesten terug te halen na het dood gaan door middel van volrath's stronghold, genesis en chainer (die ook nog heel leuk beesies uit je tegenstanders graveyard vist). Mocht ook met behulp van deze tacktiek een tegenstander nog aan de winnende hand zijn dan zit er ook een klein life gain supplement in het deck, waardoor je niet echt makkelijk dood te krijgen gaat zijn. Als laatste, if all else fails, zit er een oneindig loopje in het deck in de vorm van het herhaaldelijk spelen van een songs of the damned met behulp van chainer, balltlefield scrounger, yawgmoth's bargain en een krovikan horror of een phyrexian plaguelord (loopje wordt veel leuker met een regrowth er bij), zodra ik een lotus weet te vinden wordt dit loopje echt 10x beter doordat je dan ook alle kleuren mana gaat kunnen krijgen. Dit alles wordt ondersteund met verschillende zoekkaarten en extra kaarten pakken opties plus wat mass removal. Om het geheel af te ronden zitten er in het deck aardig wat mana sources, die het mogelijk maken om al heel snel de beesies te casten.

Grootste vijanden van dit deck zijn kaarten als tormod's crypt, phyrexian furnace en steamclaw, maar eigenlijk alles wat een van mijn kaarten from the game weet te removen.

Punten die mogelijk nog verbeterd kunnen worden:

-Ik ben het voornamelijk nog niet helemaal eens met chainer, bbb en 3 life is best wel duur, en zorgt er voor dat er heel wat mana nodig is om de loop goed te kunnen starten. Misschien dat iemand een betere oplossing weet? -> recurring nightmare is wel aardig maar heb ook aardige nadelen, iemand iets beters nog?
-flowstone sculpture is ook niet de meest efficiente kaart in zijn soort heb ik het idee, weet iemand een voor het deck nuttigere kaart waarmee ik een hoop kaarten kan discarden? (na het herhaaldelijk activeren van de bargain bijvoorbeeld) -> zit al tijdje met wild mongrel in mijn hoofd, zombie infestation is ook wel aardig (zeker met 3 krovikan horror main deck)
-ook wall of mulch staat me nog niet heel erg aan. -> met mij nog heel veel van de mensen waar ik regelmatig mee speel, zij keken het deck door, hadden zoiets van "ik snap het niet", dan legde ik het een beetje uit, en toen kreeg ik 9 van de 10 keer terug "maar waarom zit die wall er in?" afijn, hij is er ondertussen uit.
-legacy weapon is vet cool als ie werkt en kan met de sculpture en bargain voor een oneindige loop zorgen zonder dat ik de scrounger nodig heb, maar de weapon is wel errug duur voordat ie efficient wordt, misschien dat er een betere sloop target permanent die herhaaldelijk te gebruiken is, te vinden is. -> deed is goed, hoewel dit loopje weg is.
-zowiezo is het vervangen van een bepaald effect door eenzelfde effect dat aan een creature vast zit handig. Ik twijfel daarom ook of ik de crop rotation zal vervangen door de wandelende land tax uit onslaught (weathered wayfarer of zo?) -> crop rotation zorgt voor card-disadvantage, hij is er ondertussen ook uit.

Ik zou zeggen denk er effies over, en doe je suggesties. (met kaartprijzen hoef je geen rekening te houden)

alvast bedankt voor elke suggestie!

mazzel

pi

p.s. wie heeft er nog:

3 bayou
3 scrubland
1 spike weaver
1 krovikan horror (mogelijk 2)
1 radiant's dragoons
(1 black lotus)

die zoek ik namelijk nog voor dit deck

Geplaatst: do dec 12, 2002 10:55 pm
door pi
Oy,

heeft er echt niemand goeie suggesties???

mazzel

pi

Geplaatst: ma dec 16, 2002 6:35 pm
door Dragonheart
Uhm... op suggesties moet je toch echt even wachten! Moet eerst het een en ander opzoeken (ken niet alle kaarten). Je hebt al vluchtig uitgelegd wat de bedoeling is... kun je misschien eens aangeven hoe je het moet spelen?

Chainer is een beetje risky... als ie dood gaat... :(

Geplaatst: ma dec 16, 2002 7:30 pm
door KingFatass
Erg gaaf deck pi. Het is weer eens wat anders dan reanimate.

Ik vind ook de chainer niet zo erg sterk. Als hij dood gaat (and he will) heb je alleen nog maar je genesissen en dan zit je erg met de mana cost van je creatures.

Ik zou toch gaan voor enige vorm van graveyard ressurecion. (zij het strands of night of exhume).

Verder moet ik zeggen dat je life loss kaarten leuk heb opgelost met words en dragoons (words rule!!) Verder zou ik cker de volgende creatures erin doen:

Reya dawnbringer (dude die is goed!!!)
Arcanis
verdant force (ja ik weet, cheese maar wel lekker)
En iets van een reset spell of creature als Crater hellion of false prophet.

Voor de rest ist een erg gaaf deck. I just love the way waarmee je jouw life los prblemen oplost (words of wisdom ancestors chosen hahahahaha sweeet)

Geplaatst: ma dec 16, 2002 8:20 pm
door pi
Oy,

Ik heb wat dingen ondertussen aan het deck gewijzigd, zie die zo in de hoofd post, verder reacties op de posts hierboven:

Het is heel moeilijk om te zeggen hoe het deck gaat spelen omdat wat je gaat doen erg afhankelijk is van je tegenstander, en van de kaarten die je al in je hand hebt: speel je tegen een stompy deck en heb je een genesis in je hand is het vaak slim om je spike weaver te zoeken, maar speel je tegen iets met burn en kleine beesies is het misschien een beter plan om een radiant's dragoons te zoeken, of als de beesies erg klein zijn je thrashing wumpus. Of misschien heb je wat meer de tijd en is de megata een goed idee. Belangrijkste idee achter dit deck is dat je zoveel mogelijk card-advantage probeerd te krijgen, veelal door dingen heel vaak her te gebruiken (bv met genesis, maar krovikan horror doet ook goed zijn best, en volrath's stronghold helpt ook wel aardig mee). Of, in de nieuwe versie dan, probeer je card-advantage te krijgen door snel je landjes uit je deck te werken waardoor je ook weer een vorm van card-advantage krijgt.

Ik zelf zit al te denken over recurring nightmare toevoegen ipv chainer omdat die toch wel behoorlijk werkt in de combo, terwijl ie me niet veel meer mana kost, maar dat betekent wel een creature minder in het deck, plus dan kan ik geen beesies meer van mijn tegenstanders jatten (uit zijn graveyard dan). Overigens gebruik ik gewoonlijk gewoon mana om mijn beesies te casten, de chainer heeft tot nu toe alleen tijdens mij combo beesies opgevist.

De genessisen zijn inderdaad redelijk kwetsbaar, en ik ben bang dat daar uiteindelijk gewoon best wel weinig tegen te doen valt, maar zolang een tegenstander niet met graveyard removal werkt werken ze heel behoorlijk, en gelukkig kan ik ook best winnen zonder alles steeds terug te hoeven halen (hoewel het wel wat lastiger is, dat geef ik toe). Grootste punt is natuurlijk wel dat in een multiplayer potje de kans dat iemand mijn genesis weet te removen groter wordt en dat de kans dat ik win er dan toch al snel kleiner op wordt, vandaar dat ik denk aan meer leuke effecten met krovikan horror, die als ik hem een beetje goed time slechts korte tijd in mijn graveyard ligt.

In de nieuwe versie van het deck verlies ik veel minder levens, en dat bevalt me eigenlijk wel, vandaar dat de chosen er uit is gegaan voor nog een dragoons, aangezien het toch veel reeeler is dat je die kan casten. De chosen zat er toch voornamelijk in om genoeg levens te kunnen krijgen tijdens mijn loop, maar eigenlijk bleken bargain en de words gecombineerd daar ook wel heel goed in te zijn, vaak zelfs beter dan de chosen.

Hoewel reya inderdaad super leuk is om in het spel te hebben ben ik toch bang dat ik niet consequent genoeg de mana heb om haar te casten, 9 is veel, zeker als er 3 wit bij zit, zelfs de nieuwe versie van het deck heeft eigenlijk te lang nodig om die hoeveelheid mana te bereiken, maar ik geef toe, als je reya in het spel weet te krijgen heb je ook echt wat aan 'r.

Arcanis is goed, serieus, alleen ik ga nooit 3 blauw krijgen, ik heb in totaal zelfs maar 1 potje gespeeld waarin ik mijm legacy weapon kon gebruiken, dat was 1 van de 8 a 10 potjes, al moet ik wel toegeven dat dit wel allemaal 1 tegen 1 potjes waren. De weapon is ook ondertussen uit het deck.

Verdant force is super lekker en ik heb er ook een hele tijd over zitten denken of ik nou wel of niet 'm er in wou gaan doen, vooral ook voor "old time's sake" maar ook 8 mana is erg veel om te casten, te veel eigenlijk. Ik wil echt liever goedkopere beesten die makkelijker terug te halen zijn.

Over de reset zat ik ook te denken, de wumpus en megeta zijn best wel goed al hierin, maar eigenlijk te weinig, alleen is het moeilijk om goeie creatures te vinden die als reset dienst kunnen doen, de helion heeft niet de goeie kleur, de prophet removed weer gelijk alles, dat heb je toch ook liever niet met dit deck, maar ik heb dit uiteindelijk opgelost door naast de wumpus, megeta, en vergeet de 2 masticores trouwens niet ,ook nog 3 pernicious deed te gaan spelen (als anthony alongi het DE beste muliplayer kaart vind is ie vast ook wel goed genoeg voor mijn deck ;) )

Het life gainen is erg leuk ja, in verschillende testpotjes tegen snelle decks won ik gewoon doordat ik te veel levens kreeg, ik heb zelfs een speler met memry jar, en 2 megrims op tafel nog flink laten zweten (terwijl ie zelfs een windfall ook nog in handen had) omdat zelfs dat me niet dood ging krijgen, maar ja, hij probeerde het alsnog, en tot zijn geluk vond ie een 3e megrim, en dat was toch wel te veel van het goeie.

Maar afijn, kijk naar de hoofdpost voor de nieuwste versie van waar ik zelf mee speel, en kom vooral met meer suggesties, ik sta open voor alles en ben ook heel blij met alle suggesties die ik krijg, ookal zijn ze niet altijd even handig, uitleggen waarom iets niet handig is kan weer tot een discussie lijden, of andere mensen misschien weer op ideeen brengen, en dat is ook altijd goed.

Alvast bedankt,

mazzel

pi

p.s. "Weer eens wat anders dan reanimate" cool, vroeger had ik een dreamhalls deck die snel een verdant force wist te spelen en toen kreeg ik op een gegeven moment de opmerking "eerste deck dat ik zie die dat niet met survival/nightmare doet" (die waren toen nog niet banned in type 2), ik zou denken dat ik nog steeds op het goeie pad zit. :)
p.p.s. Ik bedacht me laatst dat dit deck zich ontwikkeld heeft uit een last laugh deck idee, don't ask, ik zou ook niet kunnen uitleggen hoe. :D

Geplaatst: di dec 17, 2002 7:14 pm
door KingFatass
Ik bedoelde meer dat je die creatures reanimate dmv recurring nightmare, exhume, en zelfs chainer.

Speel, butcher, effect op de stack, sac hem aan mijn recurring nightmare, haal reya uit de grafkist :P

Geplaatst: di dec 17, 2002 10:34 pm
door pi
Oy,

het punt is dat het deck dan veels te veel op een reanimator deck begint te lijken, het is echt de bedoeling dat ik de beesies binnen afzienbare tijd ook gewoon kan casten. Ik heb namelijk het idee dat een reanimator deck in een multiplayer potje al heel snel het doelwit van iedereen wordt, terwijl mijn deck rustig de tijd neemt, af en toe wat terug haalt, beetje op zijn eigen gangetje speelt en uiteindelijk wel een keer over winnen denkt tegen de tijd dat er niet zo heel veel mensen meer over zijn. Ik heb namelijk het idee dat een reanimator deck het vooral van 1 super beest moet hebben die het hele potje gaat winnen, en hoewel verdant force daar natuurlijk best wel goed in is gaat wel iedereen een mooie grote bull's eye op je voorhoofd zien zolang ze niet dood zijn, en als 3-4 tegenstanders een verdant force dood willen krijgen lukt ze dat echt wel. En ook al win je het potje niet met je ene super beest, die bull's eye blijft daar dan ook de komende paar potjes zitten.

Dit is ook nog wel een beetje de reden dat ik de faceless butcher uit het deck heb gehaald, als mensen zien dat je creatures permanent removed, en dat de volgende beurt weer doen kan dan krijg je ook zo'n bull's eye, het is mijn idee dat het deck zoals het nu is toch net iets subtieler is en waarschijnlijk iets minder voor het "bull's eye" effect hoeft te vrezen. Ik geef hierbij natuurlijk wel zeker toe dat alle resets en zo niet echt meehelpen aan dit idee, maar het is mijn ervaring dat dingen als een thrashing wumpus (deed, megeta, masticore) zolang je ze niet gebruikt redelijk makkelijk mensen ontmoedigen jou echt flink aan te vallen terwijl ze je niet meteen het doelwit van iedereen maken.

mazzel

pi

p.s. ik vind een reanimator deck ook best wel leuk hoor, alleen da's toch niet helemaal het idee hier.

Geplaatst: za feb 15, 2003 7:17 pm
door pi
Oy,

ik ben nog steeds druk bezig met dit deck en een van de belangrijkste dingen die ik heb ontdekt is dat mensen ondertussen best wel vaak gaan spelen met graveyard removal. Dit vind mijn deck dus echt niet leuk. Daarom ben ik na gaan denken over een oplossing en wat ik bedacht was dat living wish wel eens een goeie oplossing zou kunnen zijn om de kaarten die ik echt nodig heb gewoon weer terug te halen. Kort hierna bedacht ik dat een leuk wish sideboardje maken natuurlijk ook wel heel handig kan zijn. En nu ben ik op zoek naar suggesties hiervoor.

Heeft iemand goeie idee-en voor creatures/landjes die dit deck wel in het sideboard wil hebben? (hou wel in gedachten dat het hier om multipyer gaat, bane of the living bijvoorbeeld leek mij wel een errug goed plan, zeker omdat ie heel leuk withered wretches sloopt)

alvast bedankt,

mazzel

pi

p.s. nog 5 te gaan...

Geplaatst: zo feb 16, 2003 10:20 am
door KingFatass
Misschien wat 187 creatures, voor als er artifacts komen die grevayards gaan shuffelen bv :D

Verder idd wat board sweepers (bane is cool), als false prophet (als jij bijna geen creatuers in play hebt maar wel veel in graveyard).

en misschien een xtra stronghold in sideboard voor als je hem niet trek. Ik denk dat je deze kaart wel nodig hebt, voor bv radinat dragoons, je bent int begin nogal langzaam.

Geplaatst: vr apr 04, 2003 12:15 am
door pi
Oy mensen,

ben weer een beetje met het deck aan het kloten geweest en ik heb nu de volgende list:

Creatures:

4 Wall of Roots
3 Yavimaya Elder
3 Bane of the Living
3 Krovikan Horror
2 Mindless Automaton
2 Spike Weaver
2 Genesis
2 Spike Feeder
1 Spiritmonger
1 Nantuko Vigilante
1 Visara the Dreadful
1 Deranged Hermit

Spells:

4 Living Wish
2 Pernicious Deed
2 Buried Alive
1 Recurring Nightmare
1 Survival of the Fittest
1 Regrowth
1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor
1 Sol Ring

Land:

5 Forest
4 Llanowar Wastes (tainted wood?)
4 Swamp
4 Bayou
3 Treetop Village
1 Library of Alexandria (voor library in het sb is natuurlijk ook wel wat te zeggen)
1 Volrath's Stronghold (slecht in combo met de stronghold in het sb, misschien wat wijzigen?)

Sideboard:
1 Royal Assassin (remt je tegenstanders best wel zolang ie ongetapt ligt)
1 Plaguebearer (molt tokens, combo-t leuk met kamahl)
1 Spike Cannibal (anti spikes, anti phantom, anti spiritmonger anti whatever tech)
1 Nantuko Tracer (just in case, multiplayer potjes kunnen best lang duren en je wil niet verliezen omdat je je laatste kaart pakt)
1 Seedborn Muse (gewoon zieke kaart, hoewel niet perfect voor dit deck wel leuk, omdat je aan kan vallen zonder een alpha strike te hoeven vrezen, muse+royal/avatar/visara/masticore/plaguebearer is best ziek, voeg kamahl toe en het wordt echt een leuk feesie)
1 Entrails Feaster (andere decks moeten natuurlijk leuk hun eigen graveyard met rust laten he, dit katje moedigt dat aan)
1 Gigapede (anto control tech, er vanuit gegaan dat je living wish door komt natuurlijk, hetgeen wel eens heel zelden kan gaan worden zodra ze deze kaart hebben gezien)
1 Kamahl, Fist of Krosa (overrun voor het hele team is super, maar landjes in 1/1 veranderen is ook bepaald niet slecht)
1 Silent Specter (voor als iemand me echt irriteert)
1 Silklash Spider ("Silklash Spider is like a good pollen filter - it clears the air when necessary. In multiplayer, that's often necessary")
1 Avatar of Woe (meer creatures killen is goed geloof ik)
1 Verdant Force (best fatty ever printed...)
1 Masticore (schiet elves en zo)
1 Stampeding Wildebeests (bounced spikes/wall of roots/vigilante/hermit/tracer)
1 Volrath's Stronghold (redt je graveyard een beetje, kan ook de rol van de tracer op zich nemen)

Ik vind het eigenlijk wel een vooruitgang om zonder wit te spelen, het enige dat ik echt mis is de monk idealist/auramancer.

Heeft iemand nog suggesties voor het volgende:

- het maindeck heeft nu 61 kaarten, wat zal ik er uit halen
- als je denkt iets leuks te weten voor het sb, laat het vooral weten!
- verder sta ik open voor alle commentaar

mazzel

pi

Geplaatst: do apr 10, 2003 6:16 pm
door pi
Oy,

paar kleine wijzigingen:

main:

-1 vampiric tutor (heb genoeg zoek kaarten, de tutor is carddisadvantage)

sb:

-1 nantuko tracer
-1 seedborn muse
-1 volrath's stronghold

+1 gurzigost
+1 spike feeder
+1 yavimaya hollow

iemand nog suggesties?

mazzel

pi

Geplaatst: do apr 10, 2003 7:48 pm
door GForce
Misschien een Squee om aan je Masticore te ditchen. Maar aan de andere hand heb je geen probleem met creatures in je graveyard.

GForce

Geplaatst: do apr 10, 2003 8:03 pm
door pi
Oy,

in multiplayer is krovikan horror meestal een betere squee, omdat zijn 2e ability ook erg handig kan zijn en omdat ie elke beurt terug kan komen, waardoor ie wel een tikkeltje beter is met de automatons. Ik moet eigenlijk alleen nog een behoorlijk iets vinden dat helemaal geen mana kost om de horros aan te discarden (zombie infestation is een idee, maar zonder horrors gaat die niet echt werken, en je hebt er zelfs 3 nodig om het elke beurt te kunnen doen...). En zowiezo, creatures in mijn graveyard hebben de neiging wel een keer terug te komen ja.

mazzel

pi

Geplaatst: ma jul 14, 2003 1:09 pm
door pi
Oy mensen,

huidige configuratie:

4 wall of roots
3 bane of the living
3 eternal dragon
2 genesis
2 spike weaver
2 spike feeder
2 krovikan horror
1 coffin queen
1 flowstone sculpture
1 monk idealist
1 avatar of woe
1 mindless automaton
1 exalted angel
1 nantuko vigilante
1 spiritmonger

4 living wish
2 buried alive
2 pernicious deed
1 demonic tutor
1 sol ring
1 survival of the fittest
1 recurring nightmare

4 bayou
4 scrubland
4 savannah
3 krosan verge
3 forest
2 swamp
1 volrath's stronghold
1 libary of alexandria

sb:

phantom nishoba
eternal dragon
plaguebearer
kamahl, fist of krosa
gurzigost
spike cannibal
silklash spider
stampeding wildebeests
withered wretch
yavimaya hollow
symbiotic wurm
masticore
visara the dreadful
royal assassin
gigapede

Op het moment ben ik het vooral nog niet helemaal eens met de flowstone sculpture en het sideboard, de eerste heeft voornamelijk als doel genesis discarden en daar moet ik wle iets beters voor kunnen vinden denk ik, de tweede zou een soort meta-game voor multiplayer moeten reflecteren, en dat doet ie nog niet zo erg denk ik. Voor het sb denk ik over gaea's craddle er in stoppen omdat ik nog wel eens veel mana nodig heb.

Iemand nog suggesties?

mazzel

pi

Geplaatst: wo jul 23, 2003 9:47 pm
door pi
Oy,

dit deck blijft me verbazen, gisteren een multiplayer potje (4 man) gespeeld er mee, eerste ruim gewonnen, tweede (3 man) besluit ik een savannah te gaan zoeken met mijn eternal dragon, blijken die er helemaal niet in te zitten omdat ik die tijdelijk in een ander deck heb gestopt, en ook de sol ring mist. Ook het tweede potje won ik ruim, maar daar ging het niet om, het ging er vooral om dat het deck zelfs 5 mana-sources lichter nog gewoon wint en dat ik het zelfs het eerste potje niet eens merkte.

Maar ja, volgens mij moet het nog steeds beter kunnen, waar ik op het moment vooral mee zit is dat ik wel die krovikan horror's er in heb zitten en de survival, recurring nightmare, mindless automaton en flowstone sculpture heb om daar gebruik van te maken, maar dat het toch wat aan de lage kant is, dat merk ik ook vooral aan de moeite die ik af en toe heb om de genesis in mijn graveyard te krijgen (aangezien de horror's er toch echt vanzelf zelf belanden als ze willen), oftewijl, heeft iemand nog een handige kaart waar ik aan moet discarden, of heeft iemand een andere suggestie?

mazzel

pi